Terka vystudovala politologii na Univerzitě Palackého v Olomouci a do NMS nastoupila v roce 2021. Nejdříve se na analytickém oddělení ponořila do tajů datové analýzy a následně se přesunula na oddělení Client Service, kde nyní působí jako Account Manager a politická analytička.
Do NMS jsi nastoupila původně na analytické oddělení a zhruba po roce se přesunula na Client Service. Jak ti analytický background v práci Account Managera pomohl?
Analytický background mi pomáhá asi na dvou úrovních. Za prvé, protože jsem sama byla analytikem, dokážu si lépe představit, jaký typ zadání analytik pro zpracování reportu potřebuje a (doufám), že díky tomu umím zadání pro analytiky i lépe připravit.
A za druhé, mám praxi v práci s daty. Rychle se orientuji v tabulkách s výsledky. Protože jsem sama připravovala tabulky nebo grafy do prezentací, dokážu často sama rychle určit, že je v něčem chyba a třeba si ji sama opravit. To mi časem pomohlo dělat i vizuálně hezké reporty, věděla jsem, jak v PowerPointu přeprat nastavení, a změnit si parametry grafů tak, aby se mi líbily a byly co nejjednodušší.
Jakým projektům se aktuálně věnuješ?
Většinu času trávím prací na komerčních projektech pro Raiffeisenbank, Monetu, a další klienty. Pro ně připravuji všechno od zpracování zadání, přípravu dotazníku a analýzu výsledků, až po vytvoření závěrečné zprávy.
Stále více času věnuju našim interním výzkumům. V roce 2024 jsme se rozhodli začít publikovat naše volební modely. Zároveň ale nechceme o politice mluvit bez kontextu, a proto se chceme soustředit také na společenský výzkum, např. jaký vztah máme k alkoholu, co si myslíme o EU nebo jak plánujeme rodičovství.
Jak probíhá spolupráce s kolegy, když jde o zpracování politických a společenských témat?
Na výzkumu se podílí celá řada kolegů. Někdo, většinou Evča, mi pomáhá s rešerší tématu a návrhem dotazníku. Tato fáze znamená větší diskuzi, než si utřídíme myšlenky a rozhodneme se, jak k výzkumu přistoupit. Analytici pak připravují dotazník, zařizují sběr dat a analýzu dat. Pak už společně v týmu řešíme, co nám vyšlo a jak by se dal nejlépe z dat vytvořit příběh.
Když máme kostru textu, píšeme články pro seriál V kontextu, připravujeme komunikaci na Linked In, Twitter a tiskovou zprávu pro novináře.
V kontextu V letošním roce jsme na našem NMS webu zveřejnili několik článků v rámci seriálu V kontextu. V jednom z nich vysvětlujeme, jak vznikají volební modely, k čemu slouží, a jak je správně číst. Vlastní volební model zveřejňujeme od srpna 2024 a články V kontextu doplňují data z modelů o širší pohled na společnost.
Na články v sérii V kontextu je velký ohlas. Nedávno s tebou vyšlo interview v Deníku N, máš za sebou také rozhovor v televizi. Co je na takových výstupech pro tebe nejtěžší?
Na veřejných vystoupeních je pro mě nejtěžší příprava. Tím nemyslím konkrétní znalosti, ale spíše to, jak je předat ostatním, tak, aby tomu co nejlépe rozuměli. Vždycky se snažím začít nějakými obecnými věcmi a pak jít k těm konkrétním, což se ale ne vždycky vydaří. Zejména u rozhovoru novinář chce hned konkrétní odpověď, takže na nějaké rozpovídávání se a uvádění věcí do kontextu není příliš čas. I tak se vždycky snažím jednou dvěma větami říct něco obecného a pak pokračovat dále.
Abyste takhle mohli mluvit, potřebujete se připravit, občas si o celé věci promluvit s kolegy, zkusit jim vaše myšlenky sdělit a zjistit, zda se chytají.
I přesto, že je takový projev mým cílem, občas to úplně nevychází. Chce to trénink a pečlivou přípravu, aspoň v začátcích.
…snažím se uplatňovat stejné pravidlo, jaké si dávám pro veřejné vystupování, rozhovory nebo prezentace – tj. začínat obecným a pokračovat ke konkrétnímu.
Co je pro tebe nejtěžší obecně na práci v NMS?
Multitasking. V jeden den řešíš větší strategické věci, například směřování našeho seriálu V kontextu, a do toho chce po tobě analytik odpověď na to, jaké třídění má dát do grafu. Proto je občas složité se „přepnout“ a naladit se na potřeby kolegy, který po tobě něco chce a flexibilně reagovat. Ale zase je pravda, že práce nikdy není nudná a monotónní.
V NMS jsi necelé 4 roky máš za sebou celou řadu různorodých projektů, v čem vidíš největší smysl a přidanou hodnotu své práce?
V práci se snažím (s různou mírou úspěšnosti 😊) uplatňovat stejné pravidlo, jaké si dávám pro veřejné vystupování, rozhovory nebo prezentace – tj. začínat obecným a pokračovat ke konkrétnímu. Proto bych řekla, že moji největší přidanou hodnotou je umět věci zjednodušovat, zobecňovat, když je to potřeba. Ze začátku se to projevovalo tak, že jsem uměla připravovat relevantní hlavní zjištění k reportům, vzít těch 90 stránek v PowerPointu a vytáhnout z nich pět hlavních informací pro klienta. Nyní se hlavně snažím hlavní zjištění propojovat s konkrétními doporučeními pro klienty, to je občas také určitá forma zjednodušení – umět přenést data do reálného života a říct, co v praxi znamenají.
Kterým jedním slovem bys práci v NMS popsala?
Dynamická.